Tylko o książkach. Only some books

Dziś krótki post o moich nowo nabytych książkach. Wszystkie związane z historią kultury, tańca, strojów, obyczajów i kuchni. Czyli to co lubię i szukam najczęściej w książkach. Pierwsza to Gdy Panna Emmie była w Rosji Harveya Pitchera. To opowieść o tym jak angielskie guwernantki wędrowały po świecie w poszukiwaniu posady guwernantki i najczęściej trafiały do Rosji do bogatych rodzin arystokratycznych i mieszczańskich. Książka wydana po raz pierwszy w latach 70 tych XX wieku więc już dosyć dawno a autor spisywał wspomnienia i historie spotkanych starszych pań, które jako młode dziewczyny wyruszały do pracy w nieznane rejony za jakie uważano wtedy Rosję. Polecam bardzo te pozycję bo i temat ciekawy i mało znany.

This post is dedicated to the new Polish books. One of the most interesting is the biography of Jane Austen written by a Polish author Anna Przedpełska - Trzeciakowska, which known as a translator on to Polish all books of Jane Austen. Another interesting book is a book about English governess working in Russia in the nineteenth century wrote b y Harvey Pitcher. 


Drugą książką jest tomisko poświęcone kulturze szlacheckiej w Rosji, Opisy bali i zabaw, jakie tańce były tańczone na carskim dworze, jakie były stroje, jak edukowano młode Rosjanki. To wszystko dostarcza ta książka autorstwa Jurija Łotmana pod tytułem Rosja i znaki. Kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX.  Książka wydana z masą ciekawych ilustracji, ma też marginesy które umożliwiają szybkie ich odnajdywanie.

Trzecią pozycją z mojej półki jest polska biografia Jane Austen: Jane Austen i jej racjonalne romanse. Jestem w trakcie jej czytania i rozkoszuję się tym niezmiernie. Książka napisana bardzo zrozumiałym językiem a jednocześnie z powoływaniem się na źródła i angielskie wydania. Autorką jest tłumaczka dzieł Jane Pani Anna Przedpełska-Trzeciakowska, która bardzo łatwo porusza się po tematach związanych z bohaterką biografii. Książka jest dodatkowo ilustrowana co jest atutem szkoda, że brak kolorowych ilustracji.
 
Ostatnią pozycja jest diamentem, który wpada kiedy najmniej się tego spodziewamy. To książka o Lucynie Ćwierczakiewiczowej i o jej pracy wydawniczej: Perfekcyjny poradnik Pani Domu.Kuchnia i porady Lucyny Ćwierczakiewiczowej. Autorka Wanda Jackowska postarała się także o rys biograficzny Pani Lucyny. W książce jest sporo porad i przepisów, które Pani C wydawała w kalendarzach. Dodatkowym autem są satyryczne rysunki z dawnych czasopism Franciszka Kostrzewskiego. Zawsze chciałam przeczytać o Lucynie Ćwierczakiewiczowej jakąś ciekawą biografię i nareszcie coś się pojawiło.


4 komentarze:

Magdalena Jastrzębska pisze...

Jakie ciekawe książki! Najbardziej kusi mnie "Gdy Panna Emmie była w Rosji" Harveya Pitchera.
Szukałam jej nawet w bibliotece, ale nie ma w katalogu.

Porcelana pisze...

Wszystkie świetne! Najchętniej sięgnęłabym po tę o Jane Austen lub o guwernantkach - bardzo interesujący temat!

atelierpolonaise pisze...

Magdaleno, ja ją kupiłam ale więcej nigdzie jej nie widziałam. Chyba tylko przez internet można zamówić. Biblioteki proponują tylko romanse, u mnie przynajmniej ambitniejszej literaty brak.

atelierpolonaise pisze...

Porcelano, biografię Austen czyta się świetnie.