Dziś skończyłam oficjalnie poduszkę. Haftowałam ją dość długo bo niecały rok. Zaczęłam ją w kwietniu 2009. Było to moje pierwsze zetknięcie z tym haftem. O samym ściegu pisałam już wcześniej. Poduszka którą haftowałam znajduje się obecnie w Berlinie - Kulturforum, Kunstgewerbemuseum. Poduszka pochodzi z mniej wiecej XIV-XV wieku. Przód poduszki jest w całości pokryty ściegiem ceglanym w różnych kolorach. Tył jest pokryty hiszpańskim jedwabiem w pasy ( zloto-czarne). Przód skomponowany jest z 3 różnych medalionow oraz małego kwiatka, który łączy całą przestrzeń.
Medalion pierwszy to niebieskie drzewo z czerwonymi kwiatami na białym tle. Medalion drugi to dwa ptaki siedzące na drzewie. Medalion trzeci występuje tylko w pierwszym rzędzie. Mały kwiat łączy całość.
Kolory :
- Niebieski DMC 312
- Czerwony DMC 321
- Zielony DMC 989
- Biały DMC Ecru
Haftowałam na kanwie malarskiej, można ją kupić w sklepach z materiałami.
Korzystałam z wzoru Joyce Miller oraz Wymarc.
Moje uwagi:
Datowanie: Joyce Miller podaje XIV-XV wiek, Wymarc, że jest to późny wiek XIV.
Wzór haftu różni się w ornamencie kwiatka: W egzemplarzu Wymarc'a nie ma dodatkowego medalionu, który znajduje się w pierwszym rzędzie medalionów. Ten egzemplarz znajduje się w Victoria i Albert Museum w Londynie. ( Dress nad Textiles Department, Reference Collection) i przedstawiony jest jako poduszka ołtarzowa, prawdopodobnie była poduszką pod kolana.
We wzorze Joyce Miller występuje trzeci medalion, którego brakuje u Wymarca. Trzeci medalion jest tylko w 1/2 części całego medalionu, co przypuszczalnie oznacza że cała poduszka była wykrojona z większej całości haftowanego materiału, może jakieś kapy na łóżko.
Haft ten był charakterystyczny dla krajów północnych. Najwiecej egzemplarzy zachowało się z terenów niemieckich. W wieku XVI haft ten staje się popularny we Włoszech i nosił nazwę Bargello albo ścieg florencki. Wyróżniało go używanie kolorów ton w ton np. od bladego niebieskiego po granat. W ten sposób efektem była cała gama kolorów użytych do haftu. W XVIII wieku był popularny do dekoracji akcesoriow takich jak obuwie domowe (mule) torebki, torebeczki do robótek ręcznych oraz portfeli (pocket book).
I finish embroidery cushion. I started in April in 2009. I work with two pattern from web side of Joyce Miller and Wymarc. Here I find some diffirences in pattern. In Wymarc's design isn't the third medallion which wwe find in the first file ( it is 1/2 from all medallion) and in small flower design which to connect the all pattern is diffirent like in Joyce Miller's patern. The located this cushion is too diffirent. Wymarc's copy is from Victoria nad Albert Museum and the Joyce Miller's copy is from Germany ( Berlin Kulturforum). For me it seems that it is maybe a big embroidery textile from cut for more cushions.
I used linen painting canvas, DMC strand( cotton mouline special) 3 thread. From the back of cushion I used gold stripe green silk. Handsewn with the back stitch.
Korzystałam z wzoru Joyce Miller oraz Wymarc.
Moje uwagi:
Datowanie: Joyce Miller podaje XIV-XV wiek, Wymarc, że jest to późny wiek XIV.
Wzór haftu różni się w ornamencie kwiatka: W egzemplarzu Wymarc'a nie ma dodatkowego medalionu, który znajduje się w pierwszym rzędzie medalionów. Ten egzemplarz znajduje się w Victoria i Albert Museum w Londynie. ( Dress nad Textiles Department, Reference Collection) i przedstawiony jest jako poduszka ołtarzowa, prawdopodobnie była poduszką pod kolana.
We wzorze Joyce Miller występuje trzeci medalion, którego brakuje u Wymarca. Trzeci medalion jest tylko w 1/2 części całego medalionu, co przypuszczalnie oznacza że cała poduszka była wykrojona z większej całości haftowanego materiału, może jakieś kapy na łóżko.
Haft ten był charakterystyczny dla krajów północnych. Najwiecej egzemplarzy zachowało się z terenów niemieckich. W wieku XVI haft ten staje się popularny we Włoszech i nosił nazwę Bargello albo ścieg florencki. Wyróżniało go używanie kolorów ton w ton np. od bladego niebieskiego po granat. W ten sposób efektem była cała gama kolorów użytych do haftu. W XVIII wieku był popularny do dekoracji akcesoriow takich jak obuwie domowe (mule) torebki, torebeczki do robótek ręcznych oraz portfeli (pocket book).
I finish embroidery cushion. I started in April in 2009. I work with two pattern from web side of Joyce Miller and Wymarc. Here I find some diffirences in pattern. In Wymarc's design isn't the third medallion which wwe find in the first file ( it is 1/2 from all medallion) and in small flower design which to connect the all pattern is diffirent like in Joyce Miller's patern. The located this cushion is too diffirent. Wymarc's copy is from Victoria nad Albert Museum and the Joyce Miller's copy is from Germany ( Berlin Kulturforum). For me it seems that it is maybe a big embroidery textile from cut for more cushions.
I used linen painting canvas, DMC strand( cotton mouline special) 3 thread. From the back of cushion I used gold stripe green silk. Handsewn with the back stitch.
3 komentarze:
Fantastyczna! Ależ stylowa i w ulubionych moich klimatach! Podziwiam!!!
Dziękuję. Sam haft nie jest trudny tylko ilość.
Jest śliczna :) Ja niestety kierowałam się na początku tylko wzorem z Wymarc i dlatego umknęły mi te dodatkowe medaliony.
Prześlij komentarz