Skończyłam wzornik z 1822. Wykonałam go krzyżykiem i long arm stitch (nie znam polskiej terminologii tego ściegu). Haftowałam na białym lnie, starałam się dobierać kolory żywe niż te które obecnie zachowały się na wzorniku ale w zgodzie z kolorystyką tego okresu.
Wydaje się iż wzorniki w Polsce albo nie były popularne albo po prostu się nie zachowały. W Europie stanowią one doskonały materiał do poznawania technik haftu, tradycji oraz kultury materialnej dawnego regionu czy kraju. Wydaje się ze ten wzornik trafił z kolekcji wrocławskiej do Muzeum.
Teraz czeka na oprawienie w ramę jak to było w dawnej tradycji.
I finished sampler of 1822. This sampler you can find in textile collection in National Museum in Warsaw. I made it with cross stitch and the long arm cross stitch. I embroidered on white linen, I tried to choose the vivid colors than those which are now preserved in the sampler, but in harmony with the colors of the period. It seems that the samplers in Poland were either not popular or simply have not been preserved. In Europe, they are excellent material to learn embroidery techniques, traditions and material culture of the former region or country. It seems that this pattern came from the collection from Wrocław to the National Museum in Warsaw.
Now sampler waiting for binding in the frame as it was in ancient tradition.
Wydaje się iż wzorniki w Polsce albo nie były popularne albo po prostu się nie zachowały. W Europie stanowią one doskonały materiał do poznawania technik haftu, tradycji oraz kultury materialnej dawnego regionu czy kraju. Wydaje się ze ten wzornik trafił z kolekcji wrocławskiej do Muzeum.
Teraz czeka na oprawienie w ramę jak to było w dawnej tradycji.
I finished sampler of 1822. This sampler you can find in textile collection in National Museum in Warsaw. I made it with cross stitch and the long arm cross stitch. I embroidered on white linen, I tried to choose the vivid colors than those which are now preserved in the sampler, but in harmony with the colors of the period. It seems that the samplers in Poland were either not popular or simply have not been preserved. In Europe, they are excellent material to learn embroidery techniques, traditions and material culture of the former region or country. It seems that this pattern came from the collection from Wrocław to the National Museum in Warsaw.
Now sampler waiting for binding in the frame as it was in ancient tradition.
2 komentarze:
Witaj Aleksandro, przepiękna praca i wzór !!!
Dziękuję bardzo!
Prześlij komentarz